75 Jaar Bevrijding
Online dagboek over oorlogsjaren Engelandvaarder uit Teylingen

Sassenheim – Deze week verschijnt een online dagboek over de oorlogsjaren van Anton Berbée, oud-inwoner van Sassenheim en Voorhout. Het verslag is gebaseerd op de memoires die Berbée in de jaren negentig schreef.

Anton Berbée werd in 1920 geboren als jongste zoon van een bollenkweker uit Voorhout. Tijdens de oorlog raakte hij betrokken bij het verzet. In 1941 probeerde hij met een boot over te steken naar Engeland, maar daarbij werd hij opgepakt. Hij zat gevangen in het Scheveningse Oranjehotel en het Duitse kamp Lüttringhausen.

Na het uitzitten van zijn gevangenschap ging Berbée in Sassenheim wonen. In 1954 emigreerde hij naar Australië, waar hij trouwde en een zoon kreeg. In de jaren negentig begon hij zijn levensverhaal op te tekenen. Vooral zijn lotgevallen in oorlogstijd maakten indruk.

75 Jaar Bevrijding

De Stichting Oud Sassenheim (SOS) deed onderzoek naar het verhaal en kwam tot de conclusie dat het een groter publiek verdiende. Bij de voorbereiding van de herdenking van 75 jaar Bevrijding in Teylingen bracht de SOS een voorstel in om fragmenten uit de memoires te delen in de vorm van een online dagboek. De Oranjevereniging Sassenheim schaarde zich achter dit plan en de gemeente Teylingen en het Jacoba van Beierenfonds zorgden samen voor medefinanciering.

Om het verhaal voor een groot publiek beschikbaar te maken, is gebruik gemaakt van de app Polarsteps, die veel wordt gebruikt door reizigers. Journalist en tekstschrijver Irma Ooijevaar uit Sassenheim heeft de memoires van Berbée bewerkt en ingepast in de app. Het dagboek komt op 20 april 2020 online, de honderdste geboortedag van Anton Berbée. Het dagboek is te lezen via de site van Stichting Oud Sassenheim en de Oranjevereniging Sassenheim.

Ontdek het verhaal