Op 27 januari 2020 is het 75 jaar geleden dat concentratie- en vernietigingskamp Auschwitz werd bevrijd. Over heel de wereld wordt daar bij stilgestaan. Om ook stil te staan bij de Holocaustslachtoffers uit gemeente Teylingen, is tussen zondag 26 januari en zondag 2 februari het tijdelijke Holocaustmonument Levenslicht te zien.

Onthulling op zondag 26 januari

Wij nodigen u uit om zondag 26 januari om 19.00 uur aanwezig te zijn bij de onthulling van het tijdelijke Holocaustmonument. Aansluitend nodigen wij u uit voor een voorstelling van Theaterschool Teylingen en een lezing door Historische Kring Voorhout. Zij verzorgen een lezing over het leven van Fritz Hirschfeld. Theaterschool Teylingen speelt een korte versie van de indrukwekkende voorstelling ‘Jongen in Gestreepte Pyjama’.

• Locatie: Het bestuurscentrum in Voorhout, Raadhuisplein 1

Bezoeken van het monument

Het monument is te zien tussen zondag 26 januari en zondag 2 februari op verschillende locaties. Het komt het best tot zijn recht in het donker en is daarom deze dagen in de avond te bezoeken. Na de onthulling op zondag 26 januari is het monument op de volgende momenten te bezoeken:

• Maandag 27 januari, 19.00 – 21.00 uur: Bestuurscentrum Voorhout, Raadhuisplein 1
  • Zaterdag 1 februari, 19.00 – 21.00 uur: Gedenknaald Warmond, Kruising Herenweg en Laan van Oostergeest
  • Zondag 2 februari, 19.00 – 21.00 uur: Gemeentekantoor Sassenheim, Wilhelminalaan 25

Meer informatie Levenslicht

Het monument in Teylingen maakt deel uit van een landelijk project van het Nationaal Comité 4 en 5 mei waaraan meer dan 150 Nederlandse gemeenten deelnemen. Zo staat Nederland gezamenlijk stil bij de verschrikkingen van de Holocaust. Meer informatie over het tijdelijke monument kunt u vinden op de website van Nationaal Comité 4 en 5 mei.