Beste Sassenheimers,

U zult begrijpen dat, vanwege de Coronamaatregelen, ons programma voor Koningsdag en 4 en 5 mei sterk is aangepast. De meeste activiteiten die wij voor u hadden georganiseerd, hebben we moeten afblazen. Helaas, maar het is niet anders. Uiteraard gaat ook bij ons de gezondheid boven alles.

Koningsdag:

Niet door gaan het koppelkaarten, het muzikaal onthaal met aansluitend de aubade, de fietstocht, de kindermarkt en het rad van fortuin.

Ons programma voor Koningsdag ziet er dit jaar als volgt uit:

Zonsopgang: We hangen allen de vlag uit

09:00 Live op Facebook. De verloting van de taarten.

Via onze website kunt u dorpsgenoten nomineren als u vindt dat zij in deze moeilijke tijd iets bijzonders gedaan hebben voor een dorpsgenoot of voor het dorp

09:45 Klokgelui

10:00 Op Facebook. Het Wilhelmus door Adest Musica

10:15 Video Wall op diverse locaties in Sassenheim

We brengen videoboodschappen naar de ouderen in de Sassemse verzorgingstehuizen. Volg onze Facebookpagina om te kunnen lezen hoe je een videoboodschap bij je vader, moeder, opa, oma, familie of kennis kunt laten bezorgen.

15:00 De Koningsquiz

Online en Live op Facebook organiseren wij een leuke quiz, waarin uw kennis over Sassenheim en de rest van de wereld wordt getest. Daag uw vrienden uit om met elkaar online de strijd aan te gaan. En naast de eeuwige roem van de titel “Winnaar van de eerste Sassemse Koningsquiz” zijn er nog veel meer leuke prijzen te winnen. De deelname is gratis. U kunt zich tot 25 april opgeven op onze website www.oranjevereniging-sassenheim .nl

16:00 Toosten op de koning

Tijdens de livestream van de Koningsquiz zullen we om 4 uur stipt het glas heffen op onze koning.

4 Mei

In gemeente Teylingen vindt dit jaar geen herdenking plaats op 4 mei om 20.00 uur. Het monument zal op 4 mei passend worden gedecoreerd. Burgemeester Carla Breuer houdt een online toespraak. De toespraak wordt digitaal beschikbaar gesteld na de Nationale Dodenherdenking op 4 mei.

Het staat u uiteraard vrij om het monument op een ander moment te bezoeken om daarbij de in oorlogstijd of tijdens vredesmissies omgekomen landgenoten te herdenken. Houd daarbij altijd de afgesproken 1,5 meter afstand in acht.

Minister-president Rutte heeft, met instemming van de ministerraad, een vlaginstructie vastgesteld voor maandag 4 mei 2020. De herdenking van de slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog vindt dan 75 jaar na 1945 plaats.

In afwijking van de algemene vlaginstructie voor 4 mei (vlag halfstok van 18.00 uur tot zonsondergang), hangt de Nederlandse vlag dit jaar op 4 mei eenmalig van zonsopgang tot zonsondergang halfstok.

5 Mei

Wij hebben helaas ook voor deze dag veel evenementen moeten annuleren.

Uiteraard hopen wij wel, dat u allen op deze dag de vlag uithangt.

Dan is het dit jaar de 100ste geboortedag van Anton Berbée. Anton was een verzetsstrijder en Engelandvaarder in de Tweede Wereldoorlog, die ook een lange tijd in een werkkamp heeft gezeten. Anton heeft zijn belevenissen opgetekend in een groot aantal brieven. Ter gelegenheid van 75 jaar Bevrijding hebben de Stichting Oud Sassenheim, de Oranjevereniging Sassenheim en Irma Ooijevaar deze brieven verwerkt tot een dagboek. Dit dagboek is digitaal beschikbaar gemaakt en voorzien van fotomateriaal. Het is een aangrijpende reisverslag geworden dat u kunt vinden op https://www.polarsteps.com/AntonBerbee. Het is zeker het lezen waard.

En dan kunnen de kids weer meedoen aan onze kleurwedstrijd i.s.m. Speelgoedwinkel Tiny Tribe aan de Charbonlaan. De kleurplaat kunt u downloaden van onze website: www.oranjevereniging-sassenheim.nl/kleurplaat. Alleen dit keer moeten jullie hem digitaal inleveren. Dat mag als scan of als foto. Dat mogen jullie zelf bepalen

12 Mei De uitgaansdag voor senioren

De uitgaansdag voor onze senioren hebben wij uitgesteld. Niet afgelast! Zodra de mogelijkheid voor een gezamenlijk dagje uit weer aanwezig is, zullen wij u daarover berichten. Wanneer dat zal zijn kunnen wij u vanzelfsprekend nu nog niet zeggen.

Tot slot:

Het bovenstaande programma is niet het programma zoals u dat van ons gewend bent. Het is ook niet het programma dat wij in de afgelopen 12 maanden voor u hadden voorbereid. Over het waarom van dit aangepaste programma hoef ik niets te zeggen denk ik. Dat zal een ieder duidelijk zijn. Wij hebben getracht om binnen de beperkte mogelijkheden die wij op dit moment hebben een aantal leuke dingen te organiseren. Maak er in de huiselijke kring een leuke Koningsdag van. Ik wil afsluiten met de woorden van Vera Lynn, “We’ll meet again”

#BSAVE EN LET EEN BEETJE OP ELKAAR.

Met vriendelijke groet,

Rob Koek